سنگ تراورتن چیست؟

4.5/5 - (2 امتیاز) با تشکر از بازخورد شما

سنگ تراورتن چیست؟

اگر نسبت به سنگ های ساختمانی شناخت کافی ندارید احتمالا برای شما این سوال پیش می آید که سنگ تراورتن چیست؟سنگ تراورتن نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی به‌شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات چشمه‌های آب گرم هستند. حفرات موجود در این سنگ به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب‌گذاری است. هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. بطور کلی میتوان گفت این سنگ رسوب تشکیل شده از کربنات کلسیم است. لایه هایی که در سنگ تراورتن شکل می گیرد بخاطر زمان و نوع مواد تشکیل دهنده ی سنگ است. اما علت نام گذاری سنگ تراروتن چیست؟

کلمه تراورتن برگرفته از یک کلمه فرانسوی است. این سنگ به جا مانده از از رسوبات دریاها، رود خانه ها ، چشمه ها آب گرم و یا رسوبات آب های معدنی غارها میباشد . بنابراین این نوع از سنگ اکثرا در نزدیکی های چشمه های آب گرم یافت می شود. وجود دی اکسید کربن در آب باعث می شود فضایی توسط این گاز اشغال شود. این فضاها بصورت حفره هایی بعد از تشکیل سنگ نمایان می شوند. به این حفره ها در صنعت سنگ های ساختمانی خلل و فرج یا تخلخل می گویند. خلل و فرج یک ویژگی بسیار مهم است که باعث جذب مصالح ساختمانی توسط سنگ هنگام بکار گیری آن در ساختمان می شود. جذب بالای مصالح باعث ایستایی هرچه بیشتر سنگ در ساختمان می شود.

 

 

 

سنگ تراورتن چیست؟
سنگ تراورتن چیست؟

ویژگی های سنگ تراورتن چیست؟

سنگ های تراورتن جزو پر مصرف ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. علت این امر ویژگی های منحصر بفرد این سنگ است. اما این ویژگی ها چه هستند؟ کدام ویژگی ها مثبت و مدام ویژگی های این سمگ منفی هستند؟ در زیر به چند مورد از این ویژگی ها اشاره میکنیم.

مقاومت بالا

نحوه ی تشکیل سنگ تراوتن آن را به یکی از با استحکام تربن سنگ ها تبدیل کرده است. سنگ های ساختمان اگر استحکام لازم را نداشته باشند به مرور خاصیت خود را از دست می دهند. سنگ های تراورتن چون در معرض نور آفتاب و باد و باران قرار دارد اگر مقاومت لازم را نداشته باشد حالت اولیه خود را از دست می دهد.

وزن پایین

سنگین نبودن سنگ ساختمان در انتخاب آن نقش موثری دارد. هر چقدر وزن سنگ کمتر باشد باعث می شود بار کمتری به اسکلت ساختمان منتقب می شود. حفره های زیادی که در سنگ های تراورتن وجود دارد باعث کاهش وزن سنگ می شود. همچنین هرچقدر سنگ سبک تر باشد بعد از کار شدن در ساختمان راحت تر روی آن باقی می ماند.

صیقل پذیری بالای سنگ

صیقل پذیری بالای سنگ تراورتن موجب این می شود که سنگ پس از فراوری بشدت براق شود. این موضوع در زیبایی سنگ تاثیر فراورانی دارد. بخصوص اگر قرار باشد سنگی که انتخاب میکنیم برای نمای ساختمان باشد این موضوع بسیار حائز اهمیت است. هر چقدر سطح سنگ براق تر باشد انعکاس نور بیشتر میشود. این موضوع باعث زیبایی بیشتر نمای ساختمان می شود.

برش پذیری و شکل گیری بالا

بسیاری از سنگ های ساختمانی هنگام برش دادن دچار مشکل می شوند. برخی از این سنگ ها بخاطر ساختار پوک و پر از حبابی که دارد هنگام برش خورد می شوند. سنگ های ساختمانی برای بکار گیری در جاهای مختلفی از ساختمان گاهی لازم است به قطعات کوچکتر تبدیل شوند. در نماهای رومی استفاده از سنگ های مختلف تراورتن در ابعاد کوچک رواج زیادی دارد. سنگ های تراروتن بسیار راحت تر از سنگ های گرانیت و مرمریت برش داده می شود.

تخلخل بالای سنگ تراوتن

سنگ های تراورتن به علت نحوه ی تشکیل آن دارای خلل و فرج های زیادی است. حفره هایی که در قسمت های پشتی سنگ های تراورتن وجود دارد نشان از تخلخل بالای آن ها دارد. تخلخل پذیری بالا باعث جذب بالای آب و ملات می شود. مانایی سنگ روی ساختمان با توجه به این ویژگی بالا تر می رود.

 

سنگ تراورتن چیست؟
سنگ تراورتن چیست؟

 

کاربرد سنگ تراورتن چیست

تراورتن ها در مقایسه با سایر سنگ ها دارای زیبایی و ارزش بیشتری هستند. به همین علت از این سنگ ها بیشتر در نمای ساختمان ها اسفاده می شود. استفاده از سنگ تراورتن در نماهای مدرن و نماهای رومی بسیار کاربرد دارد. اما کابرد های فراورن این سنگ ساختمان به نمای ساختمان محدود نمی شود. بلکه مواردی که به آن اشاره خواهیم کرد از موارد کاربرد این سنگ است:

سنگ کفپوش ساختمان

کف ساختمان ها تاثیر زیادی در معماری داخلی ساختمان دارد. سنگ های تراورتن در بسیاری از موارد انتخاب مناسبی برای کفپوش ساختمان است. سنگ هایی برای کف ساختمان استفاده می شود معمولا بصورت مربع شکل هستند. رایج ترین ابعاد این سنگ ها 40×40 و 60×60 هستند.

سنگ نمای ساختمان

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم بیشترین کاربرد سنگ تراورتن برای نمای ساختمان است. اما علت این استفاده ی قراوران سنگ تراورتن چیست؟ ظاهر زیبا، رنگ های متنوع، طرح های زیبا، وزن سبک و ملات پذیری بالا از عواملی است که از این سنگ بسیار زیاد در نمای ساختمان استفاده می شود.

سنگ پله

پله های ساختمان معمولا از سنگ ساخته می شود. مگر مواردی که بصورت استثنا از چوب یا فلز برای ساخت پله اسفاده می شود. سنگ های پله در مقایسه با سنگ های معمولی دارای قطر بیشتری است.

سنگ کناره پله

اگر هنگامی که در ساختمان ها از پله ها استفاده می کنید کمی با دقت تر نظاره کنید متوجه می شوید معمولا سنگ های کناره های پله ها با خود پله یکسان و ست است. یعنی عموما جنس سنگ این قسمت از ساختمان نیز دقیقا از جنس سنگی است که برای پله استفاده شده است.

قرنیز های سنگی

در سالن های بزرگ، لابی ها و سالن پذیرایی ساختمان های مسکونی در قسمت پایینی دیوار (محل اتصال دیوار و کف ساختمان) از قطعات باریک و کشیده ای از سنگ یا چوب استفاده می شود. به این قطعات قرنیز می گویند. بسیاری از قرنیز های سنگی از سنگ تراورتن ساخته می شوند. قطر این قرنیز ها متغیر است.

سنگ های درپوش تراورتن

هنگام ساخت دیوار های ساختمان امکان نفوذ آب باران به داخل دیوار ها وجود دارد. برای جلوگیری و هدایت این آب به خارج از دیواره های ساختمان از سنگ های در پوش استفاده می شود. سنگ های درپوش معمولا از جنس تراورتن هستند.

روشویی ها و مصنوعات سنگی

برای ساخت بسیاری روشویی های سنگی از سنگ تراورتن استفاده می شود. به دلیل برش پذیری بالای سنگ تراورتن از ساخت آن در بسیاری از مصنوعات سنگی و سایر تزیینات سنگی مانند صراحی ها، نرده های سنگی و ظروف سنگی نیز اسفاده می شود.

 

ابعاد مختلف سنگ تراورتن

سنگ های ساختمانی ابعاد مختلفی دارند. بسته به این که این سنگ قرار است در کجای ساخمان استفاده شود باید اندازه ی مشخصی داشته باشد. ابعادی که از سنگ های تراورتن موجود است عبارت است از :

تایل یا 40 طولی:

سنگ های تراورتن که برای نمای ساختمان و قسمت های داخلی ساختمان استفاده می شود اکثرا 40 طولی هستند. به این سنگ ها تایل نیز گفته می شود.

سنگ 40×40:

از سنگ های تراورتن با این ابعاد معمولا در کف ساختمان و کفپوش های سالن ها استفاده می شود.

سنگ تراورتن 60×60:

این ابعاد از سنگ تراورتن نیز مانند سنگ های 40*40 در قسمت کف ساختمان استفاده می شود. اگر متراژ سالن بزرگتر باشد از این سنگ استفاده می شود.

پله تراورتن:

سنگ های پله سنگ هایی هستند با قطر 3 یا 4 سانتیمتر که در طول های متفاوت ارائه می شود. در واقع طول سنگ پله برابر با عرض راه پله ی ساختمان است.

اسلب سنگ تراورتن چیست:

سنگ هایی با ابعاد بزرگتر از 80 سانتیمتر طول و عرض را اسلب می گویند. اسلب ها لزوما بصورت مربعی برش داده نمی شوند. ممکن است اسلبی با ابعاد 2×3 فراوری شود.

 

راه های تهیه سنگ تراورتن چیست

سنگ تراورتن از معادن مختلفی استخراج می شود. هر کدام از سنگ های استخراج شده از این معادن دارای ویژگی منحصر بفرد است. یکی دارای استحکام بیشتر دیگری دارای رنگ بدون رگه یکی دارای تخلخل کمتر و… است. برای فهمیدن اینکه کدام سنگ تراورتن برای شما مناسب است بهتر است انواع مختلفی از این سنگ ها را کنار هم ببینید و با هم مقایسه کنید.

ما در صنایع سنگ ملورینا انواع مختلفی از سنگ های ساختمانی تراورتن را برای شما گرداوری کرده ایم. سنگ هایی با طرح ها و ابعاد مختلف. سیاست فروش ما در این مجموعه فروش حداکثری با سود حداقلی است. بنابراین شما می توانید با تماس و مشاوره با کارشناسان ما بهترین سنگ تراورتن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای شروع گفتگو کلیک کنید
💬 چطور میتونم کمکتون کنم؟
ارتباط از طریق واتس اپ